DataMoves: Entangling Data and Movement to Support Computer Science Education
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Published:28 June 2021
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DIS '21: Designing Interactive Systems Conference 2021
DataMoves: Entangling Data and Movement to Support Computer Science Education
Pages 2068–2082
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ABSTRACT
In the domain of computing education for children, much work has been done to devise creative and engaging methods of teaching about programming. However, there are many other fundamental aspects of computing that have so far received relatively less attention. This work explores how the topics of number systems and data representation can be taught in a way that piques curiosity and captures learners’ imaginations. Specifically, we present the design of two interactive physical computing artefacts, which we collectively call DataMoves, that enable students, 12-14 years old, to explore number systems and data through embodied movement and dance. Our evaluation of DataMoves, used in tandem with other pedagogical methods, demonstrates that the form of embodied, exploration-based learning adopted has much potential for deepening students’ understandings of computing topics, as well as for shaping positive perceptions of topics that are traditionally considered boring and dull.
子供向けのコンピュータ教育の分野では、プログラミングを教えるための創造的で魅力的な方法が数多く考案されています。しかし、コンピュータの基本的な部分には、これまであまり注目されてこなかったものがたくさんあります。本研究では、学習者の好奇心を刺激し、想像力をかきたてるような方法で、数システムとデータ表現のトピックを教えることができるかを検討する。具体的には、2つのインタラクティブなフィジカル・コンピューティング・アーティファクト(総称して「DataMoves」と呼ぶ)をデザインし、12~14歳の生徒が体を使った動きやダンスを通して数系やデータを探求できるようにしました。他の教育手法と併用してデータムーブを評価した結果、体を使った探求型の学習方法は、コンピュータのトピックに対する生徒の理解を深めるだけでなく、従来は退屈でつまらないと思われていたトピックに対するポジティブな認識を形成する可能性があることがわかりました。